Emeto rebuts domiciliats amb MoraBanc Online, com m’afectarà la normativa SEPA Direct Debit?

Emeto rebuts domiciliats amb MoraBanc Online, com m’afectarà la normativa SEPA Direct Debit?

A partir del mes de maig de 2021, Andorra s’adhereix a l’esquema de domiciliacions de rebuts SEPA Direct Debit (SDD). Aquest nou esquema implicarà alguns canvis, com ara que les persones i empreses que emeten rebuts hauran d’utilitzar un nou format de fitxer de remesa de rebuts estandarditzat, hauran de comptar amb un mandat o ordre de domiciliació signat pel client, i hauran de disposar d’un nou Identificador de creditor SEPA en substitució del codi d’empresa ABA.

Si vols conèixer tots els detalls relacionats amb aquesta normativa, pots llegir el post SEPA Direct Debit: tot allò que necessites saber sobre la nova normativa europea de rebuts domiciliats.

Els últims mesos hem modificat la nostra banca online perquè l’adaptació a la nova normativa SEPA sigui com més senzilla millor.  L’aplicació de Gestió de Remeses (GRS) permet que puguis crear els fitxers de rebuts sota la norma SEPA Direct Debit.

A MoraBanc hem implantat un procés d’adaptació automàtica de tots els rebuts creats abans del 10 de maig de 2021 per complir amb l’esquema SEPA Direct Debit, a més de crear de manera automàtica les dades identificatives de tots els mandats anteriors a la data esmentada. Per fer això hem seguit el criteri següent:

  • Referència única del mandat: hem pres la referència del client del rebut creat amb la norma ABA-09.
  • BIC: el calculem automàticament a partir del compte IBAN del rebut.
  • Esquema: tots els mandats s’han creat amb l’esquema CORE.
  • Tipus de pagament: tots els mandats vigents estaran definits com a pagaments recurrents.
  • Data de signatura del mandat: tots els mandats s’han creat amb data 31/03/2021.
  • Concepte de mandat: l’hem deixat buit per ser un camp opcional.
  • Concepte de rebut: en ser rebuts creats originàriament com a ABA-09, hem limitat a 140 caràcters la concatenació de les diferents línies del concepte.

Durant aproximadament un any admetrem els fitxers de rebuts amb la norma ABA-09, i els transformarem temporalment al nou esquema SEPA Direct Debit perquè els lliuradors o emissors pugueu adaptar els vostres sistemes informàtics a la nova normativa. No obstant això, el camp de concepte, per normativa SEPA, es limita a 140 caràcters al sistema d’intercanvi interbancari.

S’admetran també els fitxers de rebuts d’abonament de la norma ABA-09 durant un any perquè els negocis i empreses puguin adaptar els seus sistemes d’enviament d’aquests rebuts d’acord amb l’esquema SEPA Credit Transfer, és a dir, per fitxers de transferències i no de rebuts. Dit això, el concepte es limitarà a 140 caràcters, atès que s’ha establert així al sistema d’intercanvi interbancari.

 

Canvis a la banca online de MoraBanc

Els canvis més rellevants en l’aplicació de Gestió de Remeses (GRS) de MoraBanc Online s’han introduït en els processos i operacions següents:

1. Crear un client

La novetat principal a l’hora de crear un client al mòdul de rebuts és la necessitat d’informar el BIC del lliurat. Simplement informant l’IBAN, l’aplicació GRS calcularà automàticament els camps del banc i del BIC. Un cop hagis completat el procés, es crearà un mandat i un rebut per a aquest client, amb algunes dades ja precarregades del client, de manera que només hauràs d’introduir les dades del mandat i del rebut.

Crear client

2. Crear mandat

Pots crear un mandat immediatament després de crear un client. Si ho fas des de la pantalla de confirmació de creació d’un nou client, les seves dades es carregaran automàticament al mandat, i només hauràs de completar la informació pròpia del mandat:

  • Referència única del mandat (RUM).
  • Esquema.
  • Tipus de pagament.
  • Data de signatura del mandat.
  • Concepte (opcional).

Crear mandat

És important tenir en compte que els mandats creats a la banca online de MoraBanc són només dades per confeccionar un fitxer de cobrament de rebuts. Com a creditor, és responsabilitat teva crear i custodiar els documents amb els mandats emplenats i signats pels teus clients.

3. Crear rebut

Abans de crear un rebut per a un client determinat, cal que hagis creat el registre del mandat corresponent. Després de seleccionar la referència única del mandat al qual el rebut està associat, només has d’introduir l’import i el concepte. Recorda que amb la nova normativa SEPA-DD, el concepte dels rebuts té una longitud màxima de 140 caràcters i una sola línia.

Crear rebut

4. Importar mandats

Amb l’entrada en vigor de la normativa SEPA podràs importar mandats en format Excel, de la mateixa manera que importaves rebuts de la Norma 09 d’Andorran Banking (ABA-09) fins ara. Els arxius .txt de la Norma ABA-09 deixen de ser vàlids per a aquesta operativa, però pots utilitzar el nou format XML SEPA. Pel que fa al contingut dels fitxers, l’única diferència és que has d’afegir la informació corresponent als camps obligatoris dels mandats: BIC, referència única de mandat, esquema, tipus de pagament i data de signatura del mandat.

Importar mandat

5. Importar rebuts

Durant el període de convivència entre les dues normes, estarà disponible l’opció d’importar rebuts segons la Norma ABA-09 o SEPA-DD. A qualsevol d’aquestes dues opcions podràs fer una importació a través d’un arxiu Excel o mitjançant el format específic de cada norma (format .txt per a l’ABA-09 i XML per a SEPA-DD).

 Importar rebut

Un cop seleccionada la norma, si tries el format Excel, el funcionament serà l’habitual. Si, per contra, tries el format XML SEPA, l’aplicació GRS identificarà cada camp i l’associarà directament amb aquell que correspongui a la banca online. T’aconsellem que utilitzis el format Excel per a aquesta operació, atès que és el menys complex.

6. Fitxa de client

Un client pot tenir més d’un mandat i un rebut vigent. Hem creat un nou camp perquè puguis visualitzar els mandats vigents de cada client. Al detall de cadascun d’ells podràs veure la data de signatura del mandat i el tipus de pagament.

Fitxa de client

7. Enviament de fitxers

Si vols enviar fitxers de remeses que has generat amb la teva pròpia aplicació, pots fer-ho com ho feies fins ara. Accedeix a l’operativa d’enviament de remeses, selecciona el tipus de fitxer que vols enviar, puja’l des del teu ordinador i afegeix una descripció. En cas de seleccionar rebuts SEPA, només has d’assegurar-te que has generat correctament el fitxer XML.

Enviar fitxer

Al segon pas de l’enviament del fitxer XML SEPA, veuràs que el camp ‘Ordenant’, que fins ara corresponia al Codi d’empresa ABA, se substitueix pel ‘Identificador del creditor’. 

Per a qualsevol dubte sobre la gestió de remeses de rebuts SEPA Direct Debit pots posar-te en contacte amb nosaltres enviant un correu electrònic a suport.digital@morabanc.ad, explicant el motiu de la consulta. Et donarem resposta com més aviat millor.

Per a més informació sobre l’impacte de la nova normativa a Andorra, pots consultar la Guia SEPA, publicada per Andorran Banking.

I recorda que, en cas de necessitar ajuda, també pots adreçar-te al teu gestor o trucar al nostre servei d’atenció telefònica, Telebanc (884 884).

SUBSCRIU-TE
  • No et perdis res

  • Tot allò que t’interessa del Blog de MoraBanc al teu correu electrònic.

  • M’interessen els articles de: