MoraBanc incrementa el seu benefici un 3,6%, fins els 23,5 milions de euros

MoraBanc ha tancat l’exercici 2017 amb un creixement del 3,6% en el benefici net, que s’ha situat en 23,5 milions d’euros en base comparable. L’entitat recupera així el camí del creixement orgànic de la seva activitat, després de completar el pla estratègic i el procés de transformació operacional i de negoci que va iniciar fa tres anys per adaptar-se als canvis normatius que des de llavors ha experimentat el sector bancari a Andorra.

L’aposta decidida per la digitalització, l’anticipació a les exigències reguladores, i un millor alineament entre equips i oferta comercial han estat clau perquè l’entitat hagi tornat amb força al creixement recurrent dels resultats.

Coincidint amb l’aprovació dels comptes, MoraBanc ha anunciat canvis en la seva organització corporativa, que queden supeditats a l’aprovació per part del regulador, INAF. Després de presidir MoraBanc durant dos anys impulsant la transformació del banc, de ser membre del consell d’administració durant més de dues dècades y director de Banca Privada i Capital Markets durant 10 anys, i arribat a l’edat de jubilació estatutària com a president, Jordi Mora Magriñà ha passat el testimoni de la presidència de l’entitat a Pedro González Grau.

González Grau es va incorporar a MoraBanc com a conseller delegat el 2014, i des de llavors ha dirigit el pla estratègic que ha transformat l’entitat. Amb el seu actual nomenament, es converteix en el primer president no familiar del grup bancari, el que consolida la transició del Grup cap a una major professionalització del govern corporatiu. González té, a més, un mandat específic del Consell per impulsar el desenvolupament corporatiu, el creixement de les inversions fora d’Andorra i l’expansió internacional orgànica i inorgànica.

Lluís Alsina Álvarez, fins ara director general de Negoci, ha estat nomenat nou director general del banc, reportant directament al Consell, amb la missió de consolidar i enfortir la presència de MoraBanc a la plaça andorrana, on el grup bancari vol ser el banc de referència.

Els canvis en el Consell inclouen la incorporació com a consellers de Joan Quera Font, exdirector general de l’entitat entre 2003 i 2011 i conseller entre 2011 i 2015, i de Marc Mora Guerin, en substitució respectivament de Lluís Álvarez Mora i Jordi Mora Magriñà.

El nou president ha fet un balanç positiu de l’exercici. “Tornem a créixer de forma sostinguda, i ho fem com a resultat d’un procés de transformació i modernització del banc per fer-lo molt més competitiu en un mercat financer cada vegada més exigent. MoraBanc s’ha transformat en temps rècord en un banc més àgil, modern, digital i fort, i sobre aquestes fortaleses encarem els reptes de futur amb plena confiança”.

A més de l’alça del benefici, les xifres de 2017 certifiquen que el banc ha enfortit encara més el seu balanç. Destaca novament la solvència elevada, que arriba al 27% segons la ràtio de l’INAF, i al 18,9% segons CET 1 de Basilea III, complint amb escreix els requisits mínims establerts i liderant el sector. Un reflex també d’aquesta solidesa és la ràtio elevada de liquiditat amb què es gestiona l’entitat, amb una ràtio del regulador del 60,7% (ràtio INAF). La gestió de la liquiditat també aplica els estàndards i millors pràctiques de la indústria, com les ràtios LCR (ràtio de cobertura de liquiditat) i NSFR (ràtio de finançament estable neta) de Basilea III, que MoraBanc supera àmpliament. La morositat es queda en el 3,9%. Totes aquestes xifres són equiparables als millors estàndards de la banca europea. Una altra xifra destacada és el ROE, que el 2017 es va incrementar fins al 8,4%, per sobre de la mitjana europea del sector.

En el primer any d’aplicació efectiva de l’Intercanvi Automàtic d’Informació fiscal (IAI) del Principat d’Andorra, els recursos gestionats per MoraBanc només han experimentat un mínim descens del 2%, mentre el total de recursos de clients del Grup es va situar al tancament de 2017 en 6.542,2 milions d’euros.

L’evolució de la inversió creditícia va en línia amb el compromís de MoraBanc d’oferir crèdit a la societat. En aquest sentit, durant l’any passat el volum de recursos destinats a préstecs a particulars va créixer un 10%. El compromís de l’entitat amb Andorra s’ha vist també reconegut internacionalment amb el premi al Millor Banc Comercial 2017 a Andorra per part de la revista International Banker.

Transformació consolidada

Amb la tornada al creixement en el benefici, el banc dona per implementat el pla estratègic de transformació que va posar en marxa fa tres anys per anticipar-se a les noves regulacions internacionals que van canviar la fisonomia del mercat bancari andorrà.

Davant la necessitat de reformar la seva proposta de valor, l’entitat ha apostat per una forta inversió en banca digital, entorn a la qual ha consolidat una completa oferta multicanal que s’ha convertit en referència digital del sector a Andorra, amb un increment del 90% d’accessos de clients i un 36% d’enviament de diners en línia, el primer any. En aquest sentit, i com a reconeixement a aquest lideratge, la revista World Finance ha premiat MoraBanc com a millor banc digital d’Andorra 2017, i la seva aplicació mòbil com la millor del país. En paral·lel, el Grup ha optimitzat estructures i recursos per ser una entitat més eficient. Ha modernitzat l’equip de professionals amb perfils especialitzats en compliance i noves tecnologies, i en paral·lel ha actualitzat tant la segmentació de clients com la cartera de productes i serveis per respondre de manera més efectiva a les necessitats dels clients.

Un dels objectius vertebradors del pla estratègic era aplicar aquesta transformació en el menor temps possible, amb la vocació de fer del banc un pioner en l’adaptació a les noves característiques i exigències del mercat. Després de la inversió en esforç i recursos, el banc torna a créixer completant un cicle i obrint una nova etapa amb plena confiança.

Objectius 2018: creixement

MoraBanc s’ha fixat el compromís de seguir creixent, tant a Andorra com fora de les seves fronteres a través de les seves filials a Zuric i Miami. Al Principat, la capacitat i vocació d’oferir finançament a particulars i empreses, l’oferta d’una banca digital potent i d’una cartera renovada de productes i serveis són els arguments centrals per incrementar la quota de mercat en clients i recursos. A nivell internacional, les palanques medul·lars per créixer són l’experiència en gestió de patrimonis i el posicionament diferencial com una opció específica qualificada per a clients internacionals que vulguin diversificar el seu patrimoni.

De cara al futur, González Grau ha destacat que, amb la transformació plenament operativa i a velocitat de creuer, MoraBanc és un banc més sòlid i fort. “L’objectiu ara és consolidar un creixement sostingut. Tenim les condicions per fer-ho i la fortalesa per valorar diferents opcions que ens facin optimitzar el creixement de manera orgànica o inorgànica “.

Creixement responsable

MoraBanc ha destinat el 2017 el 3,1% del benefici a accions en favor de la comunitat col·laborant amb institucions i projectes d’àmbits molt diferents. La “Targeta Solidària” destinada a 17 ONG d’Andorra, el patrocini de l’equip de bàsquet en lliga ACB MoraBanc Andorra, polítiques a favor del medi ambient, la implicació amb la Federació Andorrana d’Esquí i de Muntanyisme o la reconeguda Temporada de Música i Dansa d’Andorra la Vella MoraBanc són els estendards de la responsabilitat social dl banc. Aquest 2017 també destaca l’obertura com a museu de la Casa Vicens a Barcelona, la primera casa de Gaudí, després de 130 anys tancada al públic. Els objectius de creixement passen per un compromís amb l’entorn, per una gestió socialment responsable i amb vocació social.