La inversió socialment responsable s’obre pas
Experts | 19.03.2018 | Juan Hernando García
La inversió socialment responsable (ISR) no és nova, per bé que ha tingut molta més tradició als països nòrdics; i en d’altres, com França, cada vegada té més importància. Un dels grans referents és el fons sobirà noruec, que gestiona els guanys generats per l’explotació del petroli del país i sol marcar tendències.
Hi ha diverses formes d’abordar la ISR. La més intuïtiva i la primera a aplicar-se va ser la de criteris excloents, és a dir, no invertir en companyies d’àmbits com el tabac, l’alcohol, les armes o les que fan experimentació animal. Pel que fa a països, s’amplia en qüestions com els drets humans.
Però cada vegada s’ha anat aprofundint més i se cerquen les millors pràctiques seguint criteris ESG, segons les inicials en anglès de medi ambient, responsabilitat social i govern corporatiu.
En els mercats desenvolupats, tant de renda variable com de renda fixa, hi ha una bona cobertura per part dels analistes i una preocupació cada vegada més gran per part de les companyies de complir amb els criteris ISR. Tanmateix, als països emergents és una assignatura pendent, i el mateix passa en companyies de petita capitalització. Aquest diferencial s’hauria de cobrir en els propers anys, però de moment dona un camp d’elecció menor als gestors.
Respecte als resultats, invertir amb aquest enfocament no ha de ser considerat un sacrifici potencial de rendibilitat. Hi ha estudis que demostren que en el llarg termini les companyies amb bons scorings ESG obtenen resultats per sobre de la mitjana pel que fa a rendibilitat i amb menor volatilitat. Si ens fixem en els resultats d’alguns índexs d’ISR, es pot comprovar aquesta afirmació.
Aquest article forma part de Mercats i Estratègies, la publicació mensual on els nostres experts a MoraBanc Asset Management analitzen i donen la seva visió sobre l’actualitat econòmica internacional.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.