Cinc conceptes per entendre la transformació digital en banca i serveis financers

Cinc conceptes per entendre la transformació digital en banca i serveis financers

La revolució i/o disrupció digital en banca i altres serveis financers com les assegurances i els pagaments en línia estan de moda en els diaris tradicionals i en els digitals.

Nous vocables, molts d’ells anglicismes, estan en boca de tots ells. Una terminologia desconeguda per a molts i que en aquest post volem apropar-te perquè entenguis millor el nou món de les finances digitals.

1. NeoBanks: empreses digitals que ofereixen serveis de banca minorista sense tenir llicència bancària i que per aquest motiu arriben a acords de col·laboració amb bancs físics o digitals ja existents que sí que la tenen. Exemples: Moven, Simple, Starling Bank.

2. Challenger Banks: empreses digitals que ofereixen serveis de banca minorista i que disposen de llicència bancària. Són veritables bancs digitals. Exemples: N26, Atom, Fidor Bank, Tandem.

3. Fintechs: empreses digitals que operen en diferents àmbits o nínxols de mercat dels serveis financers:

Crowdlending, Crowdfunding o finançament col·lectiu: són plataformes digitals que ofereixen finançament a particulars, empreses o projectes. Exemples: Loanbook, Arboribus, Kickstarter.
Digital Payments: empreses digitals que ofereixen serveis de pagaments en línia entre particulars o entre particulars i empreses o que estan especialitzades en petits pagaments. Exemples: Square, Stripe.
PFM (Personal Financial Management): empreses digitals que ofereixen serveis de gestió de les teves finances i control de les teves despeses diàries, pressupostos, definició d’objectius de reducció de despeses o d’estalvis. Exemples: Strands, Fintonic, Mooverang.
Investment & Wealth Management: empreses que t’ofereixen assessorament financer i d’inversions a través de robots amb intel·ligència artificial, empreses que permeten realitzar canvis de divises a través de plataformes digitals. Exemples: Finametrics, Finizens, T-Advisor, Kantox.
Bitcoins i Blockchain: empreses que utilitzen moneda digital com el Bitcoin a través de noves tecnologies Blockchain (cadenes de blocs) que permeten intercanvis de diners i d’informació sense necessitat d’intermediaris financers. Exemples: CoinBase, BitPay.

4. Insurtechs: empreses digitals que operen en diferents àmbits o nínxols del mercat de les assegurances de vida o d’assegurances generals o nous models de negoci, com les assegurances Peer to Peer (P2P) on una sèrie de particulars s’uneixen per formar una mútua directament i s’asseguren entre ells. Exemples: Lemonade, Seguropordías.

5. Bigtechs: grans multinacionals tecnològiques o digitals que entren en els serveis financers, sobretot en el dels pagaments en línia, com a extensió de la proposta de valor que ofereixen als seus clients / usuaris.

GAFA: Quan llegim aquest acrònim es refereix a Google, Amazon, Facebook i Apple.
BAT: Aquest acrònim es refereix a les grans Bigtechs asiàtiques Baidu, Alibaba i Tencent.
Altres Bigtechs: altres grans empreses a destacar són PayPal o Microsoft.

Aquests nous competidors dels bancs de tota la vida aspiren a satisfer les necessitats financeres bàsiques d’una majoria de la població. Una població que vol productes més simples. Se centren en oferir una experiència de client senzilla, intuïtiva i innovadora tecnològicament. Per això, s’apalanquen en una proposta de valor a través de canals digitals i on li donen una importància rellevant als telèfons mòbils intel·ligents (smartphones).

Les Bigtechs, asseguren alguns experts digitals, realment no volen o no els interessa entrar al sector de la banca on hi ha una sobre-regulació i s’exigeixen unes fortes mesures de control pels supervisors bancaris. Opinen que més aviat es dedicaran a aprofitar determinats serveis financers que donin més eficiència en els processos de pagament als seus clients o usuaris dels seus serveis digitals.

Pel que fa a les Fintechs, Insurtechs i Neo o Challenger Banks, en bastants casos compten amb l’avantatge de no tenir un llegat tecnològic ni estructures organitzatives pesades, el que els dóna més agilitat. Tanmateix, la seva oferta de productes i serveis és molt més limitada que la dels bancs i a més han de guanyar-se la confiança dels clients partint de zero.

Els bancs que entenguin que aquesta revolució digital està succeint i que han de transformar-se urgentment, compten amb tres avantatges:

  1. Aprofitament del millor del món físic i digital
  2. Profund coneixement sobre els seus clients
  3. I finalment, una cosa molt important, una llarga relació de confiança amb ells.

Algunes d’aquestes Fintechs o Neobanks han estat adquirides per bancs analògics que estan apostant per la omnicanalitat i la transformació digital de les seves organitzacions i d’aquesta manera accelerar els canvis. Altres Fintechs estan col·laborant amb els bancs o les asseguradores per desenvolupar els seus negocis conjuntament. Fa un parell de setmanes es va publicar en premsa que Abanca i Finizens havien arribat a un acord de col·laboració. Nosaltres, des de MoraBanc, també estem col·laborant amb Fintechs en el desenvolupament de millors solucions per als nostres clients.

La transformació digital és una realitat que està canviant els hàbits de consum de la societat, generant nous reptes i oportunitats per a tothom. Aquests canvis no s’han de percebre com una amenaça per al sector bancari, sinó com una oportunitat per millorar, per innovar, per oferir noves propostes de valor que proporcionin una major satisfacció dels nostres clients.

A MoraBanc, la transformació digital s’ha convertit en un projecte vital. D’aquesta voluntat de canvi, ha nascut MoraBanc Digital, una clara aposta per la innovació financera i per oferir la millor experiència multicanal de la banca andorrana. Coneix més sobre aquest important projecte a través de la nostra pàgina web.

Print Friendly, PDF & Email
SUBSCRIU-TE
  • No et perdis res

  • Tot allò que t’interessa del Blog de MoraBanc al teu correu electrònic.

  • M’interessen els articles de:
  • Mora Banc Grup, SA, amb domicili a l’Av. Meritxell número 96, AD500 Andorra la Vella, és el responsable del tractament de les dades personals contingudes en el present formulari amb la finalitat d’atendre la vostra sol·licitud. En qualsevol moment podreu accedir, rectificar, suprimir, limitar, oposar-vos, demanar la portabilitat i retirar el vostre consentiment a través de l’adreça electrònica següent: protecciodedades@morabanc.ad. Per a més informació sobre el tractament de les dades de caràcter personal per part de Mora Banc Grup, SA consulteu la Política de privacitat web.